Spis treści

Najczęstsze błędy stylistyczne w pracach magisterskich

Perfekcyjnie napisana praca magisterska nie kończy się tylko na przekazaniu wiedzy i nowatorskich wniosków – równie istotna jest dbałość o formę i styl. To właśnie odpowiednie użycie języka wpływa na czytelność, jasność i odbiór całego tekstu. Nawet najlepszy merytorycznie projekt może stracić na wartości przez drobne potknięcia stylistyczne. Oto zagadnienia, na które najczęściej natrafia się podczas redagowania prac magisterskich, oraz porady, jak je skutecznie wyeliminować.

Problemy z konstrukcją zdań

Zbyt długie, skomplikowane wypowiedzi nierzadko prowadzą do utraty czytelności. Wielokrotnie spotyka się zdania, w których autor próbuje przekazać zbyt wiele informacji naraz. Efektem bywa tekst trudny do zrozumienia i przyswajania. Przykład:

W kontekście rozważań nad analizą danych socjologicznych zgromadzonych podczas badań terenowych, które trwały od września do grudnia 2022 roku, można stwierdzić, iż istotnym czynnikiem wpływającym na wyniki była specyfika wybranej metody badawczej.

Brakuje tu powietrza. Każda ważna myśl powinna być podana w osobnej, czytelnej formie. Lepiej postawić na krótsze zdania, które budują klarowną strukturę logiczną.

Jak temu zaradzić?

  • Ogranicz długość zdań (idealnie do dwóch-trzech linii w edytorze tekstu).
  • Jeżeli musisz użyć dłuższego zdania, staraj się, by miało prostą strukturę: podmiot – orzeczenie – dopełnienie.
  • Staraj się minimalizować liczbę wtrąceń i dygresji.

Nadużywanie strony biernej

Styl naukowy nie znosi nadmiaru strony biernej. Choć ma ona swoje zastosowanie, jej przesadne użycie prowadzi do tekstu bezosobowego, dziwnie “usztywnionego” i trudnego w odbiorze.

  • Źle: Rozdział został napisany na podstawie materiałów zgromadzonych podczas badań.
  • Lepiej: W tym rozdziale wykorzystano materiały zebrane podczas badań.

Aktywny język brzmi naturalniej, angażuje czytelnika i pozwala lepiej śledzić myśl autora.

Wskazówka: Przeanalizuj fragmenty tekstu zawierające „został(a/o/y)” i sprawdź, czy można je zastąpić stroną czynną.

Pleonazmy i powtórzenia

W dłuższych pracach pojawia się pokusa powielania słów i fraz. Jest to o tyle niebezpieczne, że powtórzenia szybko wychodzą na światło dzienne podczas lektury całości.

Typowe przykłady:

  • „Fakty autentyczne”
  • „Okres czasu”
  • „W pełni kompletny”

O ile w mowie potocznej uchodzą one płazem, w pracy naukowej są po prostu błędami. Redagując tekst warto polować na takie nieścisłości oraz synonimy, by nie męczyć czytelnika monotonną lekturą.

Prostą metodą jest:

  • czytanie fragmentu „na głos”,
  • korzystanie z narzędzi do wyszukiwania powtarzających się słów,
  • proszenie znajomych o zwrócenie uwagi na powtórzenia.

Sztuczny formalizm i nadmiar patosu

Niektórzy studenci wciąż są przekonani, że najlepsza praca magisterska musi być napisana „dostojnym” językiem. Stosują wtedy wyrażenia typu: „należy mieć na uwadze”, „pokusić się można o stwierdzenie”, „jak by rzec można”. Takie zwroty nie tylko wydłużają tekst, ale i spłycają przekaz.

O wiele lepiej sprawdzają się jasne, precyzyjne sformułowania. Dobrze jest unikać przerostu formy nad treścią, bo naprawdę nie trzeba popisywać się ogniście kwiecistym słownictwem, by zdobyć uznanie promotora.

Czego można używać zamiast tego?

  • „Wyniki wskazują, że…”
  • „Badania pokazują…”
  • „W analizie wykorzystano…”

Poniżej przykładowa tabela najczęściej stosowanych zbędnych zwrotów i ich zamienników:

Zbyt formalnie, nieprecyzyjnieProstsza alternatywa
„wydaje się by攄jest”
„należy zaznaczyć, że”„warto zauważyć”
„jak wskazuje powyższe”„z powyższego wynika”
„w moim przekonaniu”„uważam, że”
„co więcej, należy wspomnieć, iż”„dodatkowo”

Nieumiejętność stosowania podziałów i akapitów

Brak wyraźnej struktury w tekście sprawia, że czytelność tekstu dramatycznie spada. Przewijający się „ściana tekstu” odstrasza nawet najbardziej wytrwałych recenzentów.

Akapity pomagają odseparować poszczególne myśli i koncepcje. Ułatwiają nawigację oraz podkreślają hierarchię informacji.

Prostą praktyką jest rozpoczynanie nowego akapitu przy:

  • nowej kwestii omawianej w rozdziale,
  • wprowadzaniu przykładów,
  • prezentowaniu wniosków częściowych.

Nieprecyzyjne odwołania do literatury

Odpowiednie cytowanie oraz wskazywanie źródeł jest jednym z podstawowych wymogów pracy akademickiej. Częstym błędem bywa stosowanie zbyt ogólnych sformułowań (“autorzy są zgodni, że…”), brak precyzyjnych odnośników do literatury lub nieprawidłowy sposób cytowania.

Warto pilnować ciągłości oraz jednoznaczności w stosowaniu odwołań do innych prac i badań. Każda teza powinna zostać poparta konkretnym źródłem, a każdy cytat – zaopatrzony w przypis.

Podstawowe zasady cytowania:

  • używanie jednakowych stylów cytowania w całej pracy,
  • wskazywanie pełnych danych bibliograficznych w przypisach i bibliografii,
  • precyzja w odwoływaniu się do konkretnych fragmentów źródeł (strona, rozdział).

Język nieadekwatny do dyscypliny

Każda dziedzina posiada swoisty aparat pojęciowy oraz charakterystyczny styl wypowiedzi. To, co sprawdza się w tekstach filologicznych, niekoniecznie będzie dobrze odebrane w pracy magisterskiej z ekonomii czy matematyki.

Ważne, by posługiwać się terminami zgodnymi z obowiązującą nomenklaturą i nie uciekać w potocyzmy czy kolokwializmy. Niedbałość w tym zakresie może zaburzyć odbiór tekstu i podważyć autorytet autora.

Warto sięgnąć po:

  • słowniki terminologiczne,
  • publikacje branżowe,
  • przykładowe prace magisterskie z danej dyscypliny.

Słaba argumentacja

Często spotyka się fragmenty tekstu, które przyjmują postać wyliczeń faktów bez głębszej analizy czy refleksji. Praca magisterska powinna jednak nie tylko referować cudze idee, lecz także zawierać interpretacje, ocenę oraz prezentację własnego stanowiska.

Przedstawiając kolejne argumenty, warto zadbać o ich logiczną spójność oraz poparcie odpowiednimi przykładami i cytatami. W ten sposób buduje się przekonującą narrację naukową.

Przykład poprawnej argumentacji: Jeśli twierdzisz, że dana koncepcja sprawdza się w praktyce, wskaż konkretne przypadki jej zastosowania i podkreśl, dlaczego przynosi oczekiwane efekty.

Brak konsekwencji językowej

Nieustanna zmiana terminologii, stylu lub rejestru zaburza płynność lektury. Dotyczy to zarówno stosowania synonimów bez umiaru, jak i przełączania się między językiem oficjalnym a potocznym. Praca powinna być spójna od pierwszego do ostatniego rozdziału.

Wypracowanie jednolitego stylu możliwe jest poprzez:

  • przeczytanie całego tekstu po zakończeniu pisania jednym ciągiem,
  • korzystanie z listy słów kluczowych i pojęć (żeby nie zmieniać wybranego terminu),
  • konsultacje z promotorem lub innym ekspertem.

Niedostateczna korekta

Ostatni, ale jakże powszechny grzech – brak gruntownego czytania tekstu po zakończeniu pisania. Nawet jeśli wydaje się, że praca jest już gotowa, dopiero świeże spojrzenie pozwala wyłapać literówki, powtórzenia i stylistyczne „zgrzyty”.

Zamiast polegać w pełni na narzędziach automatycznej korekty, warto zaprosić do lektury kogoś z zewnątrz lub samodzielnie wrócić do tekstu po kilku dniach przerwy.

Krótki przegląd najważniejszych błędów:

  • Zbyt długie, skomplikowane zdania
  • Powtórzenia i pleonazmy
  • Nadużywanie strony biernej
  • Sztuczny, nadmiernie formalny styl
  • Brak akapitów i jasnego podziału na części
  • Niedbałe odwołania do literatury
  • Niekonsekwentne użycie terminów i stylu
  • Zbyt słaba argumentacja
  • Brak solidnej, zewnętrznej korekty

Dopracowanie stylu to klucz do sukcesu, który pozwala wydobyć z pracy magisterskiej pełny potencjał naukowy. Świadomie stosowane reguły języka sprawiają, że nawet najbardziej wymagający temat zostanie przedstawiony w sposób godny uznania.