W erze cyfryzacji i rosnącej roli sztucznej inteligencji (AI) w wielu dziedzinach życia, trend na użycie pomocy cyfrowego asystenta nie omija również świata nauki i edukacji. Jednym z najnowocześniejszych narzędzi AI jest ChatGPT, opracowany przez OpenAI, który potrafi generować teksty na podstawie ogromnych zbiorów danych. Mimo że AI, taka jak ChatGPT, oferuje znaczny potencjał w kontekście wspierania pracy naukowej, jej wykorzystanie wiąże się również z poważnymi ograniczeniami, które należy rozważyć przed bezkrytycznym zastosowaniem jej w pisaniu prac naukowych.
ChatGPT może szybko generować wstępy i streszczenia na podstawie
dostarczonych informacji. Może to być przydatne w początkowej fazie
pisania pracy, kiedy autorzy potrzebują wstępnych wersji tekstu
do dalszego rozwinięcia.
ChatGPT może sugerować tematy i pytania badawcze na podstawie podanych słów kluczowych, co bywa pomocne na etapie formułowania problemu badawczego.
AI może tłumaczyć skomplikowane terminy naukowe na bardziej przystępny język, dzięki czemu zrozumienie literatury naukowej jest łatwiejsze, należy jednak bardzo uważać czy podawane informacje są zgodne z prawdą. Na pewno nie warto pytać ChatuGPT o żadne informacje, których nie da się łatwo zweryfikować.
ChatGPT generuje teksty na podstawie danych, które nie zawsze
są weryfikowane pod względem dokładności i aktualności. Prowadzi
to do wprowadzania do pracy błędnych informacji.
AI ma tendencję do zmyślania informacji, jeśli dysponuje wystarczającą ilością danych wejściowych, co może być katastrofalne w kontekście prac naukowych, które wymagają wysokiej precyzji i poprawności merytorycznej.
ChatGPT nie ma rzeczywistego zrozumienia tematu i generuje jedynie
powierzchowne analizy, które nie zastąpią dogłębnych badań naukowych.
AI nie jest w stanie przeprowadzać krytycznej analizy literatury, oceniać jakości źródeł ani interpretować wyników badań w kontekście szerszych teorii naukowych.
ChatGPT często generuje ogólne odpowiedzi, które mogą być niewystarczające do rozwiązania skomplikowanych problemów badawczych.
Generowane przez AI teksty zazwyczaj nie spełniają rygorystycznych norm akademickich dotyczących struktury, stylu i metodologii.
ChatGPT może generować cytaty bez odpowiednich odniesień do literatury, co jest nieakceptowalne w pracach naukowych, gdzie każde twierdzenie musi być poparte wiarygodnym źródłem.
Istnieje ryzyko, że AI wygeneruje fikcyjne dane lub wyniki badań, co prowadzi do dezinformacji i podważa wiarygodność całej pracy naukowej.
Używanie AI do generowania treści naukowych rodzi pytania etyczne
dotyczące autorstwa, oryginalności i odpowiedzialności za treść pracy.
Systemy antyplagiatowe są w stanie wykrywać ChatGPT w treści pracy
naukowej, dlatego też używanie sztucznej inteligencji do pisania pracy
wydaje się nieść ryzyko niewspółmierne do korzyści.
Choć ChatGPT
może być narzędziem wspierającym niektóre aspekty pisania prac
naukowych, jego zastosowanie ma istotne ograniczenia. Brak kontroli
nad źródłami, powierzchowne analizy oraz problemy z precyzją
i dokładnością sprawiają, że nie da się go używać w charakterze głównego
narzędzia do pisania tekstów naukowych. Badacze i studenci powinni
polegać na tradycyjnych metodach pisania, które opierają się
na rzetelnych badaniach, krytycznej analizie i głębokim zrozumieniu
tematu. ChatGPT może służyć jako wsparcie w procesie pisania,
ale nie zastąpi pracy intelektualnej, która jest fundamentem nauki.
Jeśli chcesz mieć pewność, że napisaniem Twojej pracy zajmie się osoba naprawdę zapoznana z tematem, zdolna do przeprowadzenia dogłębnej analizy źródeł i wyciągania wniosków, zapraszamy! Skontaktuj się z nami, a nasi koordynatorzy wybiorą dla Ciebie odpowiedniego wykonawcę!